Розробки уроків


 Мета: узагальнити в ігровій формі знання про будову й різноманітність організ­мів класу Птахи; систематизувати знання про будову органів, функцій та їхній взаємозв'язок; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес в учнів, виховувати бережливе ставлення до природи, здійснювати екологічну освіту та виховання, формувати культуру спілкування під час змагання, залучати учнів до наукової творчості; здійснити тематичну корекцію та виявити рівні навчальних досягнень учнів за темою «Клас Птахи»; розвивати навички самостійної роботи, формувати навички самооцінки.
Матеріали та обладнання: таблиця «Клас Птахи», опудала птахів,малюнки, фотографії.
Поняття: загальна характеристика типу, загальні ознаки, узагальнення, систематизація.
Тип уроку:  урок узагальнення та систематизації знань, урок – гра.
План уроку:
І. Організаційний етап.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Виконання типових завдань і вправ.
ІV. Виконання варіативних завдань і вправ.
V. Виконання завдань і вправ творчого типу.
VI. Узагальнення і систематизація знань.
VII. Підведення підсумку уроку.
ІІХ. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
1.Нагадування учням правил гри.
2.Визначення команд учнів.
3. Знайомство із журі (члени журі — учні з протилежних ко­манд).
4.Підготовка аркушів контролю, на яких указані прізвище, ім'я, клас учня, тема уроку й будуть виконані письмові завдання, ви­ставлені поурочні бали.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
На сьогоднішньому уроці ми систематизуємо та поглибимо свої знання про клас «Птахи»  адже ці знання допоможуть нам краще зрозуміти природу, яка оточує нас, цінувати та берегти наших менших друзів.  Метою  нашого уроку  є узагальнити  та систематизувати  знання за темою  «клас  Птахи».
ІІІ. Виконання типових завдань і вправ.
1.Конкурс «Розминка»
На дошці складають схему, в якій учні зазначають науки, що допомогають вивчати птахів (біля дошки працюють по одному представнику  із  кожної команди.
        1. Які науки допомогли нам вивчити клас Птахи?


Після складання схеми учні дають визначення кожній із наук.
2. Як називають науку, що е розділом зоології та вивчає тільки клас Птахи? (Орнітологія.) Що означає слово «орнітологія» в перекладі з грецької мови на укра­їнську? (*Орніто» — птах, «логос* — вчення,)
           2. «Бліц-вікторина»
Кожна команда швидко відповідає на 10 запитань, за кожну пра­вильну відповідь одержує по одному балу.Хто швидко й правильно назве характерні ознаки птахів?
  Команда № 1
1.Кінцівки, які забезпечують політ птахам. (Крила.)
2.Розширена частина стравоходу в голуба. (Воло.)
3.Яке серце в птахів? (Чотирикамерне.)
4.Спосіб запліднення в птахів. (Внутрішнє.)
5.Будівлі птахів. (Гнізда.)
 6.Якого органа видільної системи немає в птахів? (Сечового мі­хура.)
7.Оболонка яйця, що є джерелом води. (Білок.)
8.Оболонка яйця, що пігментується. (Шкаралупова.)
9.Спосіб дихання в птахів. (Подвійне.)
10 . Відділ шлунка, що заміняє зуби в птахів. (М'язовий.)
Команда № 2
1.Високий гребінь грудини, що збільшує площу прикріплення груд­них м'язів. (Кіль.)
2.Частина нижньої кінцівки зі зрощених кісток стопи и пальців.(Цівка.)
3.Роговий чохол, що вкриває кістки щелеп. (Дзьоб.)
4.Покриви тіла птахів. (Пір'я.)
5.Функціонуючий орган розмноження в самки. (Лівий яєчник.)
6.Де міститься запас поживних речовин у яйці? (У жовтку.)
7.Розширення великих бронхів за межами легень. (Повітрянімішки.)
8.Судини, що несуть кров від серця. (Артерії.)
9.Різновид пухового пір'я. (Пух.)
10.Що з'явилося раніше — яйце чи курка? (Яйце, тому що в ході еволюції воно з'явилося в плазунів.)
                 IV. Виконання завдань варіативного типу.
3. Конкурс «Цікава систематика»
Учням пропонують загадку й запитання до неї. Назвіть птаха, про якого йде мова в загадці, назвіть ряд, до якого він належить, і дайте відповідь на запитання, після того як відгадаєте за­гадку.
Команда № 1
По лужку він гордо ходить. Із води сухим виходить. Має ніжки червоненькі, Подушки дає м'якенькі. (Гусак; ряд Гусеподібні.)
Чому гусак виходить сухим із води? (Назвіть характерні ознаки гусеподібних).
1)             завдяки будові пір'яного покриву щільне переплетення пір'яних і пухових борідок утворює густий шар із водовідштовхувальною зовнішньою поверхнею;
2)             водонепроникності сприяють численні пухирці повітря, що містяться в найтонших порожнинах шарів оперення;
3)             змазування пір'я виділеннями куприкової залози зберігає при­родну структуру, форму й еластичність пір'я, що утворює водо­непроникний шар.)
Команда № 2
Чорномазий, білодзьобий. Він за плугом слідом ходить. Черв'ячків, жучків знаходить — Сторож вірний, друг полів, Перший вісник теплих днів.
                                  (Грак; ряд Горобцеподібні.)
Коли й чому першими прилітають граки, навіщо грак ходить за плугом? Яку другу назву має грак?(Прилітають, коли зійде сніг, і живляться безхребетними, що живуть у ґрунті. Працюючи міцним дзьобом, витягують із ґрунту комах та їхніх личинок. Гайворон.)
Запитання, на які команди відповідають по черзі:
1.У назві якого птаха сорок букв? (Сорока.)
2.Назва якого птаха збігається з прізвищем відомого російського письменника? (Гоголь.)
3.Назва якого птаха збігається з назвою танцю? (Чечітка.)
4.Назва якого міста збігається з назвою хижого птаха? (Орел.)
5.До назви якої російської ріки треба додати попереду одну літеру, щоб отримати назву лісового птаха? (Волга, Іволга.)
6.Як перетворити дрова в осілого птаха степів і пустель? (Поста­вити попереду літери «в» літеру «х». Дрохва.)
         
         4.«Конкурс скоромовок»
Запрошують по одному учаснику від команди і дають їм картки, на яких написані скоромовки.
Завдання гравців: тричі поспіль швидко й правильно промовити скоромовку та відповісти на запитання вчителя.
1.«Співаків багато в лісі, кує зозуля на узліссі. У солов'я пташиний спів з зелених чути нам гаїв».
   - До якого ряду належить зозуля? (Зозулясті (Зозулеподібні).)
   - Як називають зозулю в інших країнах? (Кукачка, куковиця, гугук, кукук, куколо, куко, кукушка.)
    - Як назирають екологи поведінку зозулі?. (Гніздовий паразитизм.)
2.«Летіли лебеді з лебедятами».
     -  До якого ряду належать лебеді? (Гусеподібні.)
     - Куди й коли могли летіти лебеді?
     - У якому балеті виконують «Танець маленьких лебедів»? Хто написав музику до цього балету?
V. Виконання завдань творчого типу.
              5. Конкурс «Орнітологічний ключ».
На вирізаних із паперу «птахах» написані запитання, які розташо­вують на дошці у вигляді пташиного ключа.
Команди по черзі знімають запитання з дошки й дають на них відповіді.
1.Який птах літас тільки під водою? Чому? (Пінгвін. Крила-весла, добре розвинений кіль, важкий скелет забезпечує пірнання, пла­вальні перетинки між пальцями, розташування ніг на задньому кінці тулуба, це доповнює роботу крил, товстий шар підшкірного жиру запобігає втраті тепла, пір'я у вигляді луски.)
2.Якщо страус — це птах, то чому ж він не літає? (Слабкорозвине­ні крила, немає диференціації пір'я, маленька грудина без кіля, лопатки й коракоїди зростаються в одну кістку, ключиці за­чаткові.)
3.Який птах, відклавши яйця, відразу летить на південь? (Зозуля. В Африку вона прилітає в липні.)
4.Які птахи прилітають раніше навесні — берегівки (стрижі) чи ластівки? Чому? (Берегівки бачать чітко тільки те, що перебуває перед ними, ластівки мають бічний зір, тому берегівкам необхід­но, щоб комах було багато, тоді якась частина потрапить до їхнього поля зору. Ластівки можуть полювати в повітрі й тоді, коли комах ще не дуже багато, і тоді, коли їх іще мало, тобто навесні. З вищесказаного випливає, що ластівки прилітають раніше, ніж берегівки, тому що можуть ловити комах біля землі.)
5.Чому птахи в польоті не задихаються? (Подвійне дихання.)
6.Який птах гніздиться взимку й чому? (Шишкар, тому що взимку для нього є корм — шишки хвойних.)
7.Чому птаха шишкаря називають «святим»? (Хрестоподібний дзьоб у дорослих; пташенята на світ з'являються із прямими дзьобиками, вони в них прямі доти, доки їх годують батьки; їхній організм протягом життя просочується смолистими речовинами хвойних, уже при житті їхні тіла перетворюються на своєрідні мумії, що запобігає швидкому розкладанню трупиків птахів після смерті, трупики після смерті зберігаються 15-20 років, як відомо, смола добре захищає від гниття.)
8.Що змушує птахів робити перельоти — голод чи холод? Чому? (Голод.)
9.Під час сильних морозів птахи настовбурчують пір'я. Чому при цьому вони легше переносять холод? (Шар повітря між пір'ям збільшується й унаслідок поганої теплопровідності затримуєть­ся віддача тепла тілом птахів, повітря погано проводить тепло.)
10.У спекотний літній день пір'яний покрив птахів стає розкуйовдженим. Чому? (Шкіра суха, а щільний шар пір'я убезпечує її в спекотний час від випаровування, тому пір'яний покрив стає розкуйовдженим, що захищає від перегрівання.)


6.Конкурс «Екологічне лото»
Учасники команд по черзі дістають із «гнізда» «яйця» (картки із запитаннями), зроблені за завданням учителя.
1.Зозуленя викидає яйця або пташенят прийомних батьків і поїдає увесь корм, який вони йому приносять. Однак потім воно спокутує свою провину. Як? (Поїдає багато волохатих гусениць, яких не їдять інші птахи.)
2.Обприскування кори дерев препаратом ДДТ з метою знищення шкідливих комах, що живляться листям дерев, може призвести до того, що на обробленій ділянці зникне майже 3/4 особин одного з видів дроздів та інших птахів. Як пов'язані між собою ці два факти, якщо основний корм дроздів — дощові черв'яки? (ДДТ по­трапляє в ґрунт, черв'яки ковтають отруту разом із перегнилими рослинними залишками, а птахи одержують отрутохімікати, що накопичилися в організмі черв'яків.)
3.Шпаки, які прилітають навесні, починають чистити гнізда, ста­ранно видаляють із пташиних будинків сміття й будують нові гнізда. У нове гніздо вони приносять запашний полин, м'яту та інші рослини, ік мають гострий запах. Навіщо шпаки приносять у заново побудоване гніздо ці рослини?
4.Яку небезпеку для морських птахів стоновить забруднення моря нафтою? (Нафта порушує структуру пір'я, яко зберігає тепло, що його виробляє тіло, і птах гине від переохолодження.)
5.Високо в горах живе птах клушиця з родини Вранові (Воронові). У Гімалаях вони виявлені на висоті близько 8100 м, а найчасті­ше там, де пасуться отари овець (близько 5000 м). Вівці й птахи «знаходять спільну мову». Чому клушиці не бояться овець, а вівці дозволяють птахам сідати на свою спину? (У горах важко знайти їжу, тому клушиці живляться паразитами на шкірі овець і ряту­ють від них овець.)
          VI. Узагальнення і систематизація знань.
7.Конкурс «Людина і птахи»
              руйнування гнізд і знищення яєць;
Усі ці причини й призвели до того, що багато видів птахів потрапили на сторінки Червоної книги.
Учні називають види птахів, занесених до Червоної книги, указують причину, внаслідок якої вони туди потрапили. (демонстрація зображень птахів, які занесені до ЧКУ).
Малий лебідь
Гага звичайна
Червоновола казарка
Чорний гриф
Беркут
Пугач
Степовий журавель
 Сірий журавель
Нездатність людини жити в гармонії із природою загрожує людству катастрофою.
VІІ. Підсумки уроку.
 Отже, птахи – це унікальний клас птахів. Вони мають виключно велике значення як для людини так і для природи.
Яке значення мають птахи для природи? (Ланка в ланцюзі живлення, регулюють чисельність комах, дрібних гризунів, бур’янів, поширюють насіння, запилюють квіти).
Яке значення мають птахи для людини?(знищують шкідників сільського господарства, знищують гризунів, промислове і спортивне полювання, послід – добриво, пух, м'ясо, яйця, естетичне й наукове значення).
ІІX. Домашнє завдання.
Написати твір-мініатюру на тему «Брати наші менші», екологічну казку; вигадати загадки, вірш або скласти кросворд на тему «Птахи».

 Тема: Контроль навчальних досягнень учнів за темою « Клас птахи»
Мета: узагальнити, систематизувати й виявити навчальні досягнення учнів за темою «Клас птахи»; розвивати навички самостійної роботи, формувати навички самооцінки.
Матеріали та обладнання: таблиця «Клас Птахи»
Поняття: загальна характеристика, загальні ознаки.
Тип уроку: урок контролю та корекції знань.
План уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Інструктаж до виконання роботи.
ІІІ. Виконання контрольної роботи.
ІV. Визначення домашнього завдання.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Інструктаж до виконання роботи.
Зараз ви отримаєте окремий аркуш із завданням до самостійної роботи. Робота виконується на окремих аркушах паперу з зазначеними прізвищем та ініціалами, вказаним номером варіанту, збереженою нумерацією завдань.
Кожен варіант містить 4 рівні завдань. Виконання першого рівня завдань оцінюється в 3 бали і містить тестові завдання, та оцінювання правильності твердження. Виконання завдань другого рівня оцінюється в 4 – 6 балів. Передбачає заповнення таблиці, завдання на виправлення помилок, вставити пропущені слова. Виконання завдань 3 рівня оцінюється в 7 – 9 балів. Включає завдання на встановлення відповідності або заповнення таблиці. Виконання завдань 4 рівня складності оцінюється в 10 – 12 балів і включає виконання творчих завдань або розв’язання біологічних задач.
     


   ІІІ. Виконання завдань.
Варіант № 1
     1 рівень
1.Оцініть правильність твердження:
1) До класу Птахи належать понад 8600 видів тварин, пристосованих до польоту.
2) Тіло птахів поділяється на ті самі відділи, що і плазунів, але хвостовий відділ подовжений.
3) Передні кінцівки  - крила, пристосовані до польоту. На них збереглися чотири пальці, вкриті шкірою.
4) Шкіра птахів містить багато залоз.
5)Похідними шкіри птахів є різноманітне пір’я, наддзьобок, підзьобок, кігті, рогові лусочки.
6)Залежно від функцій і розташування контурних пер їх поділяють на покривні, махові та контролюючі.
7)Скелет птахів характеризується легкістью, оскільки частина кісток має порожнину, заповнену повітрям.
8) Характерною особливістю черепа птахів є те, що більшість його кісток не зростається між собою.
9)У більшості птахів грудина має плаский виріст – кіль.
10) Мускулатура птахів досить розвинена, найбільшу масу мають великі грудні м’язи.
  
2.У  завдання 1-6 із чотирьох варіантів виберіть ОДНУ ПРАВИЛЬНУ відповідь.
1. Укажіть, чим укрите тіло птахів:
А) лускою;                                В) шкірою, пір’ям;
Б) зроговілою лускою;            Г) кістковими щитками.
2. Визначте, які відділи мозку найбільше розвинені у птахів:
А) середній мозок, мозочок;
Б) довгастий мозок;
В) передній мозок, мозочок;
Г) середній мозок.
3. Укажіть визначення цівки:
А) це зрощені кістки гомілки;
   В) зрощені кістки пальців;
Б) зрощені кістки стопи;
             Г) кістки стегна.
4. Укажіть, який птах належить до кочових:
А) дятел;               В) журавель;
Б) соловей;           Г) ластівка.
5. Визначте орган, відсутній у птахів:
А) трахея;              В) нирки;
Б) зуби;                  Г) мозок.
6. Укажіть, які птахи за типом розвитку належать до нагніздних:
А) гуси;                 В) лебеді;
Б)голуби;              Г) кури.

2 рівень
 1. Заповніть таблицю : «Будова та функції скелету птахів»

Відділи скелету
Особливості будови відділу
Функції
1.
Скелет голови (череп)


2.
Скелет тулуба (хребет і грудна клітка)


3.
Скелет кінцівок та їх поясів



2. Виберіть ОДНЕ правильне твердження:
A) Птахи – холоднокровні тварини.
Б) Шкіра птахів позбавлена залоз, крім куприкової.
B) Птахи мають одне коло кровообігу.
Г) Газообмін у птахів відбувається в повітряних мішках.
3. Допишіть пропущені в тексті слова.
Травна система птахів починається _____________________________ і закінчується _____________________. У птахів є розширення стравоходу – ______________. Шлунок складається з _____________ відділів.

3 рівень
Завдання
1,2 передбачають установлення відповідності між рядками. До кожного рядка, позначеного БУКВОЮ, доберіть відповідник, позначений ЦИФРОЮ
1. Установіть відповідність між поняттям та його визначенням.
A) Кочові птахи;
Б) осілі птахи;
B) перелітні птахи;
Г) зимуючі птахи.
1. Птахи, які розмножуються та живляться протягом року в одному місці;
2. птахи, пташенята яких здобувають їжу самотужки;
3. птахи, яки щорічно мігрують на значні відстані за сталими маршрутами;
4. птахи, які прилітають до нас на зимівлю з північних регіонів;
5. птахи, які далеко не відлітають від місць гніздування.
2. Установіть відповідність між таксономічними категоріями та наведеними назвами для зображеного організму.
підсумкові контрольні роботи
А) Тип;            1. Дятлоподібні;
Б) клас;            2. Яструб великий;
В) ряд;             3. Хордові;
Г) рід;              4. Рукокрилі;
Д) вид.            5. Дятел;
                         6. Птахи;
                         7. Дятел великий строкатий.


 4 рівень
1.. Наведіть приклади пристосування птахів до існування в різних умовах середовища. Які особливості будови забезпечують ці пристосування?
Варіант № 2
1 рівень
1.Оцініть правильність твердження.
1)Тіло птахів суцільно вкрите пір'ям.
2)Серце-в птахів чотирикамерне.
3)Скелет літаючих птахів легкий і міцний.
4) У всіх птахів пташенята виводяться безпомічними, сліпими й го­лими.
5) Усі птахи здатні до польоту.
6)У птахів добре розвинений головний мозок.
7)Усі птахи з настанням холодів летять у теплі краї.
8)Шкіра птахів не має жодних залоз.
9)У птахів високий рівень обміну речовин.
10)Не всі птаха — теплокровні тварини.

2. У завданнях 1 – 6 із чотирьох варіантів виберіть ОДНУ ПРАВИЛЬНУ відповідь.
1.Шкіра птахів:
      А) Тонка, волога  
Б) Тонка, мас багато залоз
В) Тонка, суха,  тільки куприкова залоза
2.Цівка — це .частина кінцівки, утворена:
      А) Зрощеною частиною гомілки й стопи
       Б) Зрощеними кістками стопи й пальців
 В) Зрощеними кістками передплесна й плесна
      3. Вкажіть частину дихальної системи птахів, у якій відбувається газобмін:
А)Передні повітряні мішки
Б) Легені
В)Задні повітряні мішки
 4.Органи чуття, найбільш розвинені в літаючих птахів:
А)Зір
Б) Нюх
В) Слух
      5.Серце в птахів:
       А) Трикамерне
  Б) У деяких чотирикамерне
   В)У всіх чотирикамерне
6.Кровоносна система птахів:
А) Замкненого типу
Б) Незамкненого типу
2 рівень
1.Заповнити таблицю «Внутрішня будова  птахів».
Система
Особливості будови
Функції
1.
Дихальна система


2.
Травна система


3.
Нервова система


4.
Видільна система


5.
Статева система



2. Знайдіть помилки в наведеному тексті, укажіть номери речень, у яких вони зроблені, виправте ці помилки (запишіть ці речення без помилок).
    1)Пояс передніх кінцівок утворений: грудиною, двома ключицями, двома воронячими кістками.
2)Довжина шиї в птахів залежить від кількості хребців і довжини їхніх тіл.
3)Скелет вільних передніх кінцівок складається з плечової кістки, однієї кістки передпліччя та кісток кисті.
4)Цівка в птахів є результатом пристосування до збільшення до­вжини кроку при ходінні на задніх кінцівках.

3 рівень
1.Установіть відповідність між рядками. До кожного рядка, позначеного БУКВОЮ,  доберіть відповідність, позначену цифрою.
1)Установіть відповідність між поняттям та його визначенням.
А) Повітряні мішки;
Б) Подвійне дихання;
В) Перелітні птахи;
Г) Кочові птахи;
1. Птахи, які можуть переміщуватись  у пошуках їжі не віддаляючись на значні відстані від місць гніздівлі.
2. Птахи, які здійснюють щорічні тривалі перельоти – міграції; вони відлітають з місць гніздування на зимівлю, а навесні повертаються назад.
3.Механізм газообміну птахів:
 4. Відгалуження легенів птаха,які розташовані між внутрішніми органами, заповнені повітрям, зменшують питому масу тіла птаха.
2) Установіть відповідність між таксономічними категоріями та наведеними назвами для зображеного організму.
302749335.jpgА) Тип
Б) Клас
В) Ряд
Г) Рід
Д) Вид
1. Орлан білохвіст
2. Соколоподібні
3. Сокіл – сапсан
4.Хордові
5.Птахи
6. Орлан

4 рівень
1.Розв’язати біологічні задачі.
1) На мурашник опустився дрізд, розпростер крила і посидів кілька хвилин. Для чого?
2) Чому орли не літають над морем і лісом?
3) Яким чином жайворонок, боривітер та деякі види колібрі здатні  висіти в повітрі, подібно до вертольота?

ІV.Визначення домашнього завдання.
      Скласти кросворд, загадки, казки або задачі до теми «Клас Птахи»

















Комментариев нет:

Отправить комментарий